Restoring grace
Houten: Van Reemst, 2006
335 p.
90-410-1426-8

Fforde, Katie
Kunst en vliegwerk
Dit boek is -- zacht gezegd -- geen aanrader voor wie even de dagelijkse sleur wil vergeten. Een korte samenvatting: Ellie is zwanger maar de vader wil absoluut geen kinderen. Grace wil kinderen, maar is door haar oudere man in de steek gelaten. De twee komen elkaar tegen en worden vriendinnen. Ellie gaat inwonen in het grote huis van Grace. De tienerdochter van de ex van Grace loopt van huis weg, en komt erbij wonen. Zowel Ellie als Grace ontmoeten vervolgens de man van hun dromen.
Grace wordt geportretteerd als een timide jonge vrouw die zich laat doen door haar bemoeizuchtige, hebberige zus, al levert dat enkel verbaal gekanker op. Het hele boek verzandt trouwens in fletse dialogen en om de drie bladzijden roept er iemand: "Wie wil er een kopje thee?". Even lijkt het er op dat een huiszwam voor wat actie zal zorgen, maar ook dat loopt met een sisser af. Zelfs als er twee kostbare schilderijen worden gevonden achter een gordijn (!), gee…Lees verder
Het lot brengt twee vrouwen, de zwangere Ellie die door haar vriend in de steek is gelaten en de gescheiden Grace, bij elkaar. Later voegt zich een derde vrouw, een tiener nog, bij hen. Het huis van Grace moet gered worden van sloop of verkoop. Samen weten ze hun tragische lot om te buigen tot verrukkellijke verwikkelingen. De schrijfster schetst de gebeurtenissen met humor. In het verhaal, waarin ook kunsthistorisch interessante schilderwerken gerestaureerd moeten worden, toont zij zich een ware meesteres in het scheppen van sfeer, zowel een huiselijke sfeer als een saamhorigheidsgevoel. Makkelijk leesbare 'feel good'-lectuur met inhoud, voor een groot vrouwelijk publiek. www.katiefforde.com. Kleine druk.